Sluit video

Adverteren op social media: zo verlevendig je jouw verhaal

Geschreven door Ruano, 3 minuten leestijd

Ieder bedrijf heeft een verhaal. Een verhaal dat gehoord moet worden. Gelezen. Gezien. Social media is het filmdoek waarop je jouw verhaal deelt. Máár…

Maar dan moeten er wel bezoekers zijn. Mensen die naar je woorden wíllen luisteren. Ze wíllen zien. Trek ze in je verhaal met social media advertising. Richt je pijlen op de juiste mensen - jouw doelgroep.

In elk verhaal spelen personages een belangrijke rol. Laat dat, die personages, jouw team zijn. Jouw medewerkers. Zij vertellen – vertalen – jouw missie. Net als jouw klanten. Laat ook hen jouw producten of diensten verlevendigen in woorden. In beelden. In content. Jouw social media-advertentie.

Wat vertel je dan? Een verhaal heeft altijd een probleem om op te lossen. Bij social media advertising is dat niet anders. Leg een probleem voor dat je doelgroep herkent. Laat ze zien dat je hun behoeften en zorgen begrijpt. Sleur ze mee in je verhaal.

Laat ze zien waarom. Waarom jij het begrijpt. Jouw bedrijf het snapt. Presenteer jouw product of dienst als de ultieme oplossing voor dit probleem. Social media is het ultieme canvas voor creativiteit. Om buiten de lijntjes te kleuren. Om het anders te doen. Vertel jouw verhaal in video’s, animaties, infographics, livestreams en meer.

Gebruik verschillende formats en social mediakanalen om je boodschap op verrassende manier over te brengen. Creëer. Experimenteer. Creatieve plots, cliffhangers en onverwachte wendingen in je content om de aandacht van je publiek vast te houden.

Op het puntje van je stoel. Daar wil je bezoekers hebben. In een goed verhaal willen lezers of kijkers weten hoe het afloopt. Bij adverteren is dat niet anders. Maak je doelgroep nieuwsgierig naar die ontknoping. Naar de allerlaatste woorden. De allerlaatste seconden. De allerlaatste scène.

En ze leefden – nee, adverteerden – nog lang en gelukkig. Want, daar waar een bioscoopfilm eindigt, gaat jouw verhaal verder. Jouw bedrijfsverhaal eindigt nooit. Geen ‘The End’. Het gaat door met voortdurende betrokkenheid op social media. Moedig je doelgroep aan tot interactie. Door vragen te stellen, discussies te starten. Te reageren.

Leun niet achterover in die regisseursstoel. Blijf werken aan dat script. Jouw bedrijfsverhaal. Aan dat tweede deel. Of het derde. En de delen die volgen. Blijf luisteren naar feedback – goed en slecht – en pas je verhaal aan. Schaaf bij. Blijf hongerig naar kritiek.

Adverteren op social media is niet gewoon een verhaal delen. Niet gewoon producten of diensten laten zien. Niet gewoon online zijn. Omdat het moet. Omdat het hoort. Omdat het verwacht wordt. Adverteren op social media is het vertellen van een buitengewoon meeslepend verhaal. Laat je creativiteit hoogtij vieren. Gebruik de kracht van storytelling. Vertel jouw story.

En ze adverteerden… Ze adverteerden nog lang en gelukkig.